Organizowanie przedstawień świątecznych dla 3-latków to wyjątkowa okazja do stworzenia magicznej atmosfery, która zachwyci zarówno dzieci, jak i ich rodziców. W scenariuszach dla najmłodszych liczy się prostota, kolorowe rekwizyty i elementy ruchowe, które pomogą maluchom w naturalny sposób zaangażować się w przedstawienie. Przygotowaliśmy dwa łatwe i przyjemne scenariusze, które wprowadzą maluchy w świąteczny nastrój, rozweselą publiczność i będą wyjątkowym przeżyciem dla każdego małego aktora.
W tym scenariuszu dzieci wcielają się w ozdoby choinkowe oraz świąteczne postacie. Wspólnie z nauczycielem tworzą scenę, na której "ozdabiają" choinkę, wykonując różne ruchy i rymowanki.
Wprowadzenie świątecznej atmosfery.
Rozwijanie koordynacji ruchowej i poczucia rytmu.
Wspólna zabawa i integracja grupy.
Mała choinka lub sztuczne drzewko.
Kolorowe dekoracje – czapeczki, girlandy, gwiazdy na patyczkach.
Świąteczna muzyka, np. piosenka „Dzyń, dzyń, dzyń, Mikołaj jedzie tu!”.
Wprowadzenie – Przywitanie i opowieść o choince
Nauczyciel opowiada dzieciom o choince, którą należy pięknie ozdobić.
Nauczyciel: „Czy wiecie, co ozdabia choinkę? Gwiazdki, dzwoneczki i światełka! Dziś każdy z was stanie się ozdobą choinkową!”
Przebieranie i przygotowanie do roli
Dzieci otrzymują czapeczki, opaski z gwiazdami lub inne ozdoby, które pomogą im wczuć się w rolę świątecznych dekoracji.
Nauczyciel pomaga dzieciom ustawić się wokół choinki.
Ozdabianie choinki – Zabawa ruchowa
Nauczyciel włącza świąteczną piosenkę, a dzieci naśladują ruchy ozdób – machają rączkami jak girlandy, kręcą się jak bombki, a niektóre z dzieci trzymają w rękach „światełka” i „dzwoneczki”.
Nauczyciel: „Teraz nasze choinkowe ozdoby będą pięknie błyszczeć i dzwonić!”
Rymowanka „Choinko, choinko”
Dzieci powtarzają za nauczycielem prostą rymowankę:
„Choinko, choinko, świeć pięknie na święta,
Każdy na ciebie z radością spogląda!”
Następnie wszystkie dzieci chwytają się za ręce wokół choinki i tworzą krąg, śpiewając fragment piosenki końcowej.
Zakończenie – Wspólne pożegnanie
Nauczyciel: „Dziękujemy wszystkim ozdobom choinkowym! Dzięki wam choinka jest gotowa na Święta.”
Dzieci machają do widowni i pozdrawiają rodziców.
Ten scenariusz opiera się na zabawie w leśne zwierzątka, które przygotowują się do Świąt. Dzieci wcielają się w role zwierzątek i wspólnie dekorują leśną choinkę, przynosząc różne „prezenty”.
Rozwijanie wyobraźni i umiejętności odgrywania ról.
Wzmacnianie świątecznej atmosfery poprzez wspólną zabawę.
Kształtowanie postawy współpracy i dzielenia się.
Maski lub opaski z uszkami (np. zajączka, jeżyka, wiewiórki, misia).
Kolorowe papierowe „prezenty” lub „ozdoby”.
Mała choinka do ustawienia w centrum.
Rozpoczęcie – Powitanie i krótka opowieść o zwierzątkach
Nauczyciel opowiada dzieciom o zwierzątkach, które zbierają się na Święta w lesie.
Nauczyciel: „Zwierzątka z lasu też lubią świętować Boże Narodzenie. Każde z nich przynosi coś specjalnego na świąteczne drzewko!”
Rozdanie kostiumów i przygotowanie do ról
Dzieci otrzymują maski lub opaski, które pozwalają im stać się leśnymi zwierzątkami – zajączkami, wiewiórkami, misiami i jeżami.
Nauczyciel pomaga dzieciom w ustawieniu się wokół choinki.
Odgrywanie roli zwierzątek – Przynoszenie prezentów
Dzieci po kolei podchodzą do choinki, trzymając w dłoniach ozdoby lub małe papierowe prezenty, które symbolizują ich wkład w przygotowanie Świąt.
Zajączek: „Przyniosłem orzeszki, bo lubię dzielić się wszystkim, co mam!”
Wiewiórka: „Mam piękne szyszki, będą ozdabiać naszą choinkę!”
Miś: „Mam jabłuszko, bo każdy powinien mieć coś słodkiego na Święta!”
Jeżyk: „A ja przyniosłem liście, bo nawet zimą las może być piękny!”
Świąteczna rymowanka „W lesie dziś święta”
Na zakończenie dzieci recytują krótką rymowankę, którą nauczyciel im podpowiada:
„W lesie dziś święta, radość panuje,
Choinka lśni, prezent się szykuje!”
Dzieci chwytają się za ręce, tworząc krąg wokół choinki.
Pożegnanie – Wspólne śpiewanie piosenki świątecznej
Na zakończenie wszyscy śpiewają krótką świąteczną piosenkę, np. „Pada śnieg, pada śnieg”.
Nauczyciel: „Dziękuję wszystkim zwierzątkom za wspólne przygotowanie choinki! Teraz jesteśmy gotowi na Święta.”
Oba scenariusze są idealne dla 3-latków, ponieważ stawiają na prostą zabawę, krótkie rymowanki i ruch, co sprzyja ich rozwojowi i wprowadza w magiczny, świąteczny klimat.
Przed świętami Bożego Narodzenia przedszkola wypełniają się radością, świątecznymi dekoracjami i atmosferą magii. Świąteczne aniołki to doskonały temat zajęć, który pozwala dzieciom rozwijać kreatywność, wspólnie bawić się i wprowadzać do sali wyjątkowy klimat. Przygotowaliśmy dwa scenariusze zajęć, które angażują dzieci i pozwalają im wcielić się w role małych aniołków.
W tym scenariuszu dzieci przygotowują aniołki z papieru i biorą udział w krótkiej zabawie z muzyką. Zajęcia rozwijają umiejętności manualne i wzmacniają współpracę.
Rozwijanie sprawności manualnych.
Wprowadzenie świątecznego nastroju.
Integracja grupy poprzez wspólną zabawę.
Biały papier, kolorowy papier, złote i srebrne brokaty.
Nożyczki, klej, flamastry.
Taśma klejąca lub spinacze.
Świąteczne dzwoneczki lub małe instrumenty (np. tamburyny).
Rozpoczęcie – Wprowadzenie do tematu
Nauczyciel opowiada dzieciom o aniołkach, które przynoszą radość i szczęście w okresie świątecznym.
Nauczyciel: „Dzisiaj każdy z was stworzy swojego aniołka, który będzie mógł z nami świętować Boże Narodzenie.”
Tworzenie aniołków
Dzieci otrzymują arkusze białego papieru, z których wycinają kształty aniołków – mogą dorysować im twarze, a także ozdobić skrzydełka brokatem lub kolorowymi flamastrami.
Nauczyciel pomaga dzieciom w przyklejeniu skrzydełek oraz dodaniu ozdobnych elementów (np. złotych gwiazdek, brokatowych aureolek).
Instrukcja: „Wytnijcie skrzydła i przyklejcie je do swojego aniołka, a potem udekorujcie go tak, aby wyglądał pięknie i świątecznie!”
Zabawa z muzyką
Po zakończeniu pracy dzieci ustawiają się w kręgu. Nauczyciel włącza świąteczną piosenkę, a dzieci z dzwoneczkami w rękach naśladują ruchy aniołków – poruszają się powoli, machają skrzydłami.
Nauczyciel: „Teraz nasze aniołki zatańczą. Ustawcie się w kole i przy dźwiękach muzyki będziemy poruszać się jak aniołki!”
Podsumowanie zajęć
Nauczyciel dziękuje dzieciom za wspólną zabawę, zbiera wykonane prace, które mogą być zawieszone na ścianie jako dekoracja.
Nauczyciel: „Wspaniale się bawiliście! Teraz każdy aniołek będzie zdobił naszą salę na święta.”
Drugi scenariusz skupia się na odgrywaniu ról i krótkiej inscenizacji, podczas której dzieci mogą wyrazić się poprzez ruch i odgrywanie postaci świątecznych aniołków.
Rozwijanie umiejętności wyrażania emocji i współpracy w grupie.
Tworzenie świątecznego nastroju.
Ćwiczenie koordynacji ruchowej poprzez zabawę.
Proste stroje aniołków (np. białe pelerynki, opaski z aureolkami).
Świąteczne piosenki, np. kolędy lub instrumentalne utwory świąteczne.
Sztuczny śnieg (np. z papieru) lub brokat.
Rozpoczęcie – Opowieść o aniołkach
Nauczyciel opowiada krótką historię o aniołkach, które przynoszą radość i pomagają w przygotowaniach do Świąt.
Nauczyciel: „Aniołki zawsze pomagają, kiedy zbliżają się Święta. Dzisiaj będziemy aniołkami, które przynoszą radość!”
Przygotowanie do roli aniołka
Dzieci ubierają pelerynki i aureolki, a nauczyciel włącza spokojną muzykę.
Nauczyciel: „Teraz każdy z was jest aniołkiem. Zamknijcie oczy i wyobraźcie sobie, że unosicie się w powietrzu i przynosicie radość dzieciom i dorosłym.”
Krótka inscenizacja
Dzieci poruszają się powoli po sali w rytm muzyki, imitując latanie aniołków, delikatne machanie skrzydełkami i rozdawanie „śniegu” lub brokatu.
Nauczyciel: „Pamiętajcie, że aniołki są delikatne i pełne miłości. Rozdawajcie śnieg i uśmiechy każdemu, kto was zobaczy.”
Zakończenie – Wspólne śpiewanie kolędy
Na zakończenie dzieci ustawiają się w półkolu i śpiewają wspólnie prostą kolędę, np. „Lulajże Jezuniu” lub „Przybieżeli do Betlejem”.
Nauczyciel: „Wspaniale! Razem stworzyliśmy cudowną atmosferę świąteczną. Dziękuję wam, aniołki, za wasze piękne występy!”
Zarówno pierwszy, jak i drugi scenariusz pozwalają dzieciom na zabawę oraz wprowadzenie do magicznej atmosfery świąt. Prace plastyczne i inscenizacja ról rozwijają ich kreatywność i wrażliwość, a wspólne kolędowanie wzmacnia poczucie wspólnoty i radości.
„Opowieść wigilijna” to klasyczna historia, która niesie piękne przesłanie o magii Świąt i potędze dobroci. Scenariusz przedstawienia dla przedszkola pozwala dzieciom na wcielenie się w role i poznanie wartości takich jak empatia, przyjaźń i dzielenie się radością. Przedstawienie jest uproszczone i dostosowane do wieku przedszkolaków, aby każdy mógł bez trudu zrozumieć i odegrać swoją rolę. Dzięki tej wersji „Opowieść wigilijna” staje się przystępna dla najmłodszych, wprowadzając ich w cudowną atmosferę Bożego Narodzenia.
Narrator – wprowadza do historii i opisuje wydarzenia.
Ebenezer Scrooge – postać początkowo oschła, lecz zmienia się pod wpływem ducha Świąt.
Duch Wigilijny – magiczna postać, która pokazuje Scrooge'owi, jak wygląda prawdziwa radość.
Dzieci – przedstawiają radosne dzieci, które przypominają o pięknie świąt.
Scena 1 – Wprowadzenie
Narrator: „W wigilijny wieczór w mieście mieszkał pewien mężczyzna, który nazywał się Ebenezer Scrooge. Był on bardzo oszczędny i nigdy nie cieszył się świętami. Choć wszyscy wokół radowali się, on wciąż narzekał.”
(Scrooge stoi po jednej stronie sceny z ponurą miną, dzieci bawią się po drugiej stronie.)
Scena 2 – Dzieci cieszą się Świętami
Dziecko 1: „Ach, jak pięknie świeci choinka! Cieszę się, że znowu są Święta!”
Dziecko 2: „Będziemy dzielić się opłatkiem i wspólnie kolędować!”
Scrooge: „Co to za hałas? Po co się tak cieszyć? Święta to tylko strata czasu!”
Scena 3 – Pojawienie się Ducha Wigilijnego
(Wchodzi Duch Wigilijny ubrany w jasny strój, rozkładając ramiona nad Scrooge'em.)
Duch Wigilijny: „Ebenezerze Scrooge, dlaczego jesteś taki smutny? Święta to czas radości i dzielenia się. Chodź, pokażę ci, jak piękne mogą być Święta.”
Scrooge: „A co ja mam z tego? Niech każdy myśli o sobie!”
Scena 4 – Duch pokazuje Scrooge'owi radość Świąt
(Duch zaprasza Scrooge'a do wspólnej zabawy z dziećmi.)
Duch Wigilijny: „Popatrz na dzieci, Ebenezerze. Spójrz, jak się cieszą, jak dzielą się radością. Może i ty poczujesz świąteczną magię.”
Dziecko 3 (podchodzi do Scrooge’a): „Proszę, panie Scrooge, usiądź z nami i pośpiewaj kolędę.”
Dziecko 4: „Święta są po to, żeby być razem i dzielić się dobrem!”
Scena 5 – Scrooge zmienia swoje nastawienie
Scrooge: (z uśmiechem) „Nigdy nie myślałem, że Święta mogą być takie radosne. Dziękuję wam, drogie dzieci, za przypomnienie mi, czym jest szczęście.”
Duch Wigilijny: „Widzisz, Ebenezerze, w Świętach chodzi o to, żeby być dobrym dla innych i dzielić się uśmiechem.”
Scrooge: „Od dziś obiecuję, że zawsze będę cieszyć się Świętami i pomagać innym!”
Zakończenie – Wspólne kolędowanie
Wszyscy bohaterowie stają razem, trzymają się za ręce i śpiewają kolędę, np. „Przybieżeli do Betlejem”.
Narrator: „I tak zakończyła się przemiana Ebenezera Scrooge'a, który zrozumiał, że w Świętach najważniejsza jest miłość i życzliwość wobec innych.”
Stroje: Scrooge powinien mieć ponury strój (np. ciemne ubrania), Duch Wigilijny – jasny, lśniący strój. Dzieci mogą mieć świąteczne akcesoria, np. czerwone czapeczki, światełka lub małe choinki.
Dekoracje: Na scenie można umieścić choinkę oraz inne świąteczne ozdoby, aby oddać klimat Bożego Narodzenia.
Muzyka: Kolędy i świąteczne piosenki będą idealnym uzupełnieniem występu, podkreślając magię świątecznej przemiany Scrooge’a.
Przedstawienie kończy się radosnym kolędowaniem, w którym mogą wziąć udział także widzowie. Dzięki prostemu przekazowi, dzieci będą miały okazję przeżyć radość Świąt i nauczyć się, że Boże Narodzenie to czas miłości i dobroci.
Andrzejki to czas pełen magii i tajemnic, kiedy dzieci mogą odkrywać przyszłość poprzez zabawne wróżby. Choć tradycje andrzejkowe były pierwotnie przeznaczone dla dorosłych, obecnie wiele z nich można dostosować do najmłodszych, tworząc bezpieczne, pełne śmiechu i radości zabawy. Oto lista najlepszych wróżb andrzejkowych dla dzieci oraz kilka dodatkowych pomysłów, które sprawią, że wieczór andrzejkowy będzie pełen magii.
Poniżej przedstawiamy pięć prostych, bezpiecznych i zabawnych wróżb, które z pewnością przypadną do gustu dzieciom. Każda z nich jest łatwa do przeprowadzenia i nie wymaga specjalnych przygotowań.
Wróżenie z butów
Dzieci zdejmują po jednym bucie i ustawiają je jeden za drugim w linii. Następnie przesuwają buty na zmianę w stronę drzwi. Ten but, który jako pierwszy przekroczy próg, przynosi swojemu właścicielowi szczęście i spełnienie marzeń.
Wróżenie z kartkami z życzeniami
Na małych kartkach zapisz różne przyszłe wydarzenia, np.: „W tym roku pojedziesz na wycieczkę”, „Poznasz nowego przyjaciela”, „Otrzymasz wymarzony prezent”. Dzieci po kolei losują jedną kartkę i odczytują wróżbę – co je czeka w nadchodzącym roku.
Losowanie przedmiotów
Przygotuj różne przedmioty symbolizujące różne wydarzenia, np. mały kluczyk (podróż), cukierek (radość), ołówek (nauka). Dzieci losują jeden przedmiot z woreczka i dowiadują się, co czeka je w przyszłości.
Serce z imionami
Wytnij serce z papieru i napisz na nim imiona kolegów i koleżanek z przedszkola lub klasy. Dzieci przekłuwają serce igłą lub wykałaczką (pod kontrolą dorosłych!) z zamkniętymi oczami – imię, które wskazują, ma być ich „przyjacielem” na cały rok.
Lanie wosku przez dziurkę od klucza
Pod nadzorem dorosłych dzieci mogą lać rozpuszczony wosk przez dziurkę od klucza do miski z wodą. Powstałe kształty odczytuje się na ścianie, a dzieci próbują zgadywać, co przedstawiają. Każdy kształt można interpretować – np. kwiat symbolizuje szczęście, zwierzę oznacza przyjaźń.
Jeśli chcesz wzbogacić andrzejkowy wieczór, poniżej znajdziesz dodatkowe pomysły na proste wróżby, które można przeprowadzić z dziećmi. Wszystkie te wróżby są bezpieczne i angażujące, a jednocześnie łatwe do przygotowania.
Balonowa wróżba
Wypełnij balony małymi karteczkami z życzeniami lub symbolami, np. serduszko (szczęście), gwiazdka (nowe przygody). Dzieci przebijają balony i odkrywają, co przyniesie im los.
Wróżba z jabłka
Dzieci obierają jabłko, starając się uzyskać jak najdłuższą skórkę. Następnie rzucają ją za siebie – kształt, który utworzy skórka na podłodze, może przypominać literę symbolizującą imię przyszłego przyjaciela.
Wróżenie z kolorowych papierków
Przygotuj kolorowe karteczki, a każda z nich symbolizuje coś innego, np. niebieski (nowa przyjaźń), zielony (szczęście), czerwony (radość). Dzieci losują karteczki i odczytują znaczenie koloru.
Liczby szczęścia
Na małych kartkach napisz liczby od 1 do 10, gdzie każda liczba będzie coś oznaczać, np. „1 – spełnisz swoje największe marzenie”, „2 – poznasz nowego przyjaciela”, itd. Dzieci losują jedną liczbę, która ma symbolizować ich szczęście w nadchodzącym roku.
Cukierkowa wróżba
Każdy cukierek oznacza coś innego: landrynka (szczęście), czekoladka (radość), miętówka (nowa przygoda). Dzieci losują cukierki i odkrywają, co przyniesie im nadchodzący rok.
Wszystkie te wróżby są świetnym sposobem na wspólne spędzenie czasu i budowanie świątecznej atmosfery. Dzieci z pewnością będą się dobrze bawić, a jednocześnie rozwijać swoją wyobraźnię i kreatywność.
Święty Mikołaj to jedna z najpiękniejszych postaci świątecznych. Dzieci co roku z niecierpliwością czekają na jego wizytę, wierząc, że przyniesie im wymarzone prezenty. Wierszyki o Mikołaju to wspaniały sposób na wprowadzenie świątecznej atmosfery i wywołanie uśmiechu na twarzach najmłodszych. Przedstawiamy dwa unikalne wierszyki, które doskonale oddają magię świąt.
Święty Mikołaj w czerwonym płaszczu,
W długiej podróży, nie myśli o strachu.
W saniach ma worek prezentów dla dzieci,
Ciągną go renifery przez śnieżne zamieci.
Jedzie Mikołaj w nocnej ciszy,
Do okien cicho podchodzi bliżej.
Zostawia prezenty, słodko się śmieje,
I zaraz znika, nikt go nie widzi w tej chwili złotej nadziei.
Wszystkie dzieci cieszą się rano,
Bo marzeń spełnienie mają pod dłonią.
Dziękują w sercach Mikołajowi,
Że świąteczną radość im podarował tak hojnie.
Gdy zima przychodzi i śnieg pada białym,
Wszyscy czekają na Mikołaja miłego, wspaniałego.
W czerwonej czapce, z brodą jak wata,
Wciąż myśli o dzieciach i prezentach lata.
Cichutko przez komin wślizgnie się w domu,
Nie obudzi taty, nie zbudzi nikomu.
Pod choinkę niesie marzenia w skrytości,
Spełniając dziecięce sny i radości.
A gdy już odejdzie, choć nikt go nie widzi,
Wszystkie dzieci piszczą z radości, choć cicho w ciszy.
Dziękują w myślach Świętemu za cuda,
Bo on na dziecięcą radość zawsze spogląda z góry!
Każdy z wierszyków oddaje magię Świąt i zachwyca prostotą.
Przedstawienia świąteczne w przedszkolu to wyjątkowe chwile, w których dzieci mogą wcielić się w role postaci z bajek i świątecznych opowieści. Dla 4-latków przedstawienia powinny być krótkie, proste i pełne świątecznej magii. Oto dwa scenariusze, które z pewnością sprawią dzieciom radość i wprowadzą je w świąteczny nastrój.
W tym scenariuszu dzieci wcielają się w Mikołaja i jego pomocników – małe zwierzątka, które pomagają Mikołajowi dostarczyć prezenty. Przedstawienie jest pełne rymowanych dialogów i krótkich piosenek, co sprawia, że jest idealne dla najmłodszych.
Mikołaj – prowadzi całą grupę, ma worek z prezentami.
Renifer – pomaga Mikołajowi w podróży.
Zajączek – pełen energii i ciekawości, wskazuje drogę.
Wiewiórka – zbiera małe prezenty do worka Mikołaja.
Jeżyk – chętnie pomaga w noszeniu prezentów.
Wprowadzenie – Dzieci śpiewają piosenkę „Dzyń, dzyń, dzyń, Mikołaj jedzie tu!”
Wszystkie dzieci ustawiają się na scenie, machając dzwoneczkami.
Scena 1 – Mikołaj wyrusza w podróż
Mikołaj: „Czas już ruszać, moi mali pomocnicy! Musimy zdążyć z prezentami!”
Renifer: „Ja poprowadzę, Mikołaju! Wskoczę przodem i znajdę drogę!”
Scena 2 – Zwierzątka pomagają Mikołajowi
Zajączek: „Ja poproszę trochę śniegu, byśmy mogli szybciej biec!”
Wiewiórka: „A ja zbiorę małe prezenty, żeby starczyło dla każdego!”
Jeżyk: „Razem damy radę! To będzie najpiękniejsza podróż!”
Zakończenie – Wspólna piosenka „Wesołych Świąt dla wszystkich”
Wszyscy bohaterowie trzymają się za ręce i śpiewają piosenkę końcową, a następnie machają do publiczności.
W tym przedstawieniu dzieci odgrywają rolę leśnych zwierzątek, które razem przygotowują choinkę na święta. Każde zwierzątko ma swoją rolę i pomaga udekorować choinkę różnymi naturalnymi ozdobami, takimi jak szyszki, orzeszki i liście.
Jeżyk – zbiera liście na dekoracje.
Wiewiórka – przynosi orzeszki i żołędzie.
Zajączek – zbiera szyszki.
Sowa – doradza innym zwierzątkom, jak udekorować choinkę.
Myszka – pomaga wszystkim i dba o to, żeby każdy miał swoje zadanie.
Wprowadzenie – Piosenka na wejście: „W lesie dziś choinka piękna stoi...”
Dzieci wchodzą na scenę, trzymając małe dekoracje i witają się z publicznością.
Scena 1 – Zwierzątka zbierają ozdoby
Jeżyk: „Zebrałem piękne liście, będą ozdobą na choinkę!”
Wiewiórka: „Ja przyniosłam orzeszki, będą wisiały na gałązkach!”
Zajączek: „A ja mam szyszki, duże i piękne, w sam raz na drzewko!”
Scena 2 – Sowa daje wskazówki
Sowa: „Moi drodzy, pamiętajcie, by każdy mógł coś powiesić – to będą piękne święta!”
Myszka: „Pomogę każdemu, niech każdy ozdobi choinkę!”
Zakończenie – Wspólna piosenka „Święta w lesie”
Dzieci śpiewają piosenkę końcową, stojąc wokół udekorowanej choinki i trzymając się za ręce.
Oba scenariusze są proste i dostosowane do wieku dzieci, zapewniając im możliwość wystąpienia w świątecznej atmosferze bez trudnych tekstów.
Przedstawienia świąteczne dla 6-latków są doskonałą okazją, aby rozwijać w dzieciach kreatywność, a także umiejętność pracy w grupie. Zabawne scenariusze pełne rymowanek i prostych dialogów pozwolą dzieciom wczuć się w swoje role i sprawią radość zarówno im, jak i ich rodzinom. Przygotowaliśmy dwa scenariusze, które zawierają konkretne dialogi oraz instrukcje, dzięki którym każde dziecko poczuje się wyjątkowo.
W tym przedstawieniu dzieci wcielają się w pomocników Mikołaja, którzy muszą przygotować wszystko na Święta. Zabawne perypetie i świąteczne wierszyki dodadzą uroku całemu występowi.
Mikołaj – główny bohater, który nadzoruje pracę elfów.
Elf Pracowity – pilnuje, żeby prezenty były dobrze zapakowane.
Elf Roztrzepany – zapomina o różnych rzeczach, ale jest pełen zapału.
Elf Śmieszek – rozbawia innych, szczególnie gdy coś pójdzie nie tak.
Renifer Rudolf – pomaga elfom w organizacji.
Wprowadzenie – Piosenka na wejście: „Dzyń, dzyń, dzyń, nadchodzą Święta!”
Wszyscy bohaterowie wchodzą na scenę, śpiewając świąteczną piosenkę i machając dzwoneczkami.
Scena 1 – Mikołaj daje zadania elfom
Mikołaj: „Witajcie, moi mali pomocnicy! Święta tuż, tuż, a my mamy tyle do zrobienia!”
Elf Pracowity: „Nie martw się, Mikołaju! Wszystko zdążymy przygotować na czas!”
Elf Roztrzepany: „A co my właściwie mamy robić? A, tak! Prezenty!”
Scena 2 – Pakowanie prezentów i małe zamieszanie
Elf Pracowity: „Pakujemy prezenty! Papier, wstążki, pudełka!”
Elf Roztrzepany: „Ale gdzie jest wstążka? Oj, chyba ją zgubiłem!”
Elf Śmieszek: „Może się zamieniła w węża? Hahaha!”
(Dzieci udają, że szukają wstążki, tworząc zabawną scenę.)
Scena 3 – Renifer Rudolf podpowiada rozwiązanie
Renifer Rudolf: „Hej, elfy, wstążka jest tam, gdzie schowaliście ostatni prezent!”
Elf Roztrzepany: „Rudolf zawsze wie, co robić! Teraz wszystko będzie gotowe!”
Zakończenie – Wspólna piosenka
Wszyscy bohaterowie śpiewają piosenkę „Jingle Bells” i dziękują publiczności.
W tym scenariuszu dzieci wcielają się w leśne zwierzęta, które przygotowują się na nadejście Świąt. Każde zwierzątko ma swoją rolę i zadania, które wspólnie pomagają stworzyć świąteczny klimat.
Zając Skoczek – energiczny, zawsze pierwszy do działania.
Wiewiórka Krysia – zbiera ozdoby z szyszek.
Sowa Mądra – doradza innym zwierzętom, co robić.
Lisek Psotek – lubi figle, ale jest pomocny.
Miś Grubyś – przyłącza się do zabawy, choć jest ospały.
Wprowadzenie – Piosenka na wejście: „Święta w lesie, święta w lesie, każdy o nich marzy…”
Zwierzęta wchodzą na scenę, śpiewając piosenkę i witając się z publicznością.
Scena 1 – Zbieranie ozdób i przygotowania
Zając Skoczek: „Święta już blisko, czas przygotować naszą choinkę!”
Wiewiórka Krysia: „Mam szyszki i orzeszki, będą piękne ozdoby!”
Sowa Mądra: „Pamiętajcie, moi drodzy, że w święta liczy się serce.”
Scena 2 – Figle Liska Psotka
Lisek Psotek: „Hej, Zajączku, a może ozdobimy cię jak choinkę?” (Zając udaje, że ucieka przed liskiem.)
Zając Skoczek: „Ha, ha! Może to ja będę największą ozdobą w lesie!”
Scena 3 – Miś Grubyś dołącza i rozpoczynają świętowanie
Miś Grubyś: „Co tu się dzieje? Święta? Przygotowania? Ja też chcę pomóc!”
Sowa Mądra: „Wszyscy jesteśmy razem, a to najważniejsze!”
Zakończenie – Wspólna piosenka
Zwierzęta śpiewają piosenkę „W lesie dziś nie zaśnie nikt, bo święta są tuż, tuż” i zapraszają do wspólnego śpiewania.
Każdy z tych scenariuszy można wzbogacić o świąteczne rekwizyty, dekoracje oraz znane kolędy, aby jeszcze bardziej oddać klimat nadchodzących Świąt.
Przedstawienia choinkowe są wyjątkowym momentem w roku, który przynosi dzieciom radość, a rodzicom wzruszenie. W artykule prezentujemy pomysły na scenariusze przedstawień, które będą niezapomniane zarówno dla dzieci, jak i dorosłych. Przygotowaliśmy dwa szczegółowe scenariusze oraz dodatkowe pomysły, które mogą posłużyć jako inspiracja.
W tym scenariuszu dzieci wcielają się w role elfów, które pomagają Mikołajowi przygotować prezenty i rozwiązywać świąteczne problemy. Przedstawienie pełne jest rymowanych dialogów, humorystycznych sytuacji oraz świątecznych piosenek.
Elf Pracowity – uwielbia pracować i organizować.
Elf Śpioch – zawsze marzy o drzemce, ale w końcu angażuje się w pomoc.
Elf Pomocnik – specjalista od pakowania prezentów.
Mikołaj – prowadzi elfy i rozwiązuje trudności.
Rudolf Czerwononosy – renifer, który pomaga elfom w trakcie przedstawienia.
Wprowadzenie – Mikołaj opowiada o nadchodzących świętach i przedstawia elfy.
Problemy elfów – elfy napotykają problemy: prezenty się gubią, a Rudolf zgubił dzwoneczek.
Rozwiązanie problemów – elfy i Mikołaj wspólnie znajdują kreatywne rozwiązania.
Finał – wszyscy śpiewają świąteczną piosenkę i zapraszają widownię do wspólnej zabawy.
Wprowadź zabawne dialogi, które ożywią postacie i zaangażują dzieci.
Warto włączyć znane kolędy lub popularne piosenki świąteczne.
W tym przedstawieniu dzieci wcielają się w rolę leśnych zwierząt, które poszukują zaginionej gwiazdki. Każde zwierzę ma swoje cechy i pomaga w poszukiwaniach na swój sposób.
Sowa Mądra – wskazuje drogę i daje mądre rady.
Lis Spryciarz – szybko myśli i znajduje wskazówki.
Zajączek Skoczny – entuzjastyczny i radosny, podnosi morale.
Miś Zaspany – dołącza na końcu i odnajduje gwiazdkę.
Gwiazdka – symbol Świąt, który pojawia się na końcu.
Rozpoczęcie – zwierzęta zauważają, że z nieba zniknęła świąteczna gwiazdka.
Poszukiwania – każde zwierzę prezentuje swoją unikalną umiejętność, pomagając w poszukiwaniach.
Odnalezienie gwiazdki – gwiazdka znajduje się w dziupli starego drzewa; Miś wyciąga ją i przywraca blask Świąt.
Świąteczna scena – zwierzęta cieszą się z odnalezienia gwiazdki i razem śpiewają kolędę.
Dodaj elementy interaktywne, np. zaproś dzieci do pomocy w poszukiwaniach.
Przedstawienie może zakończyć się zapaleniem światełek na choince.
Poniżej kilka pomysłów na świąteczne scenariusze, które można dostosować do wieku i liczby uczestników.
„List do Mikołaja” – dzieci piszą listy do Mikołaja, a elfy starają się je dostarczyć do Laponii. Jednak na drodze napotykają różne przeszkody: zaspy, brak reniferów, gubią listy. W końcu wszystko szczęśliwie się kończy, a prezenty trafiają do dzieci.
„Opowieść o pierwszej choince” – przedstawienie o tym, jak pierwsza choinka pojawiła się w domu. Historia opowiada o drzewku w lesie, które chciało być wyjątkowe i dzięki pomocy zwierząt oraz dzieci zostało przystrojone.
„Czarodziejski dzwoneczek” – dzieci otrzymują dzwoneczek, który spełnia świąteczne życzenia. Każde dziecko wypowiada swoje życzenie, ale pojawia się morał – najważniejsze są wspólnie spędzone chwile i dobre serce.
„Świąteczna poczta” – elfy prowadzą pocztę świąteczną, a dzieci wysyłają do niej prezenty, które mają trafić do mniej zamożnych dzieci na świecie. Przedstawienie porusza temat dzielenia się i pomocy innym.
Każdy z tych scenariuszy można dowolnie rozwijać i dostosowywać do wieku dzieci. Dzięki prostym strojom, rekwizytom oraz świątecznym dekoracjom, przedstawienia zyskają wyjątkowy klimat.
Zajęcia muzyczne to wyjątkowa okazja, by już od najmłodszych lat wprowadzać dzieci w świat dźwięków, rytmów i melodii. Poprzez zabawę muzyką dzieci rozwijają nie tylko słuch, ale także umiejętności motoryczne, poczucie rytmu oraz kreatywność. Przedstawiamy gotowy scenariusz zajęć muzycznych dla 3 i 5 latków, który wprowadzi maluchy w magiczny świat muzyki, oraz pomysły na zajęcia umuzykalniające w przedszkolu, które sprawią, że dzieci będą chciały śpiewać i tańczyć!
Zajęcia muzyczne dla 3 latków powinny być proste i wesołe, aby dzieci mogły czerpać radość z muzyki i wprowadzać w świat rytmu. Oto scenariusz zajęć muzycznych dla najmłodszych:
Powitanie i wprowadzenie do zajęć
– Powitaj dzieci w kole i zapytaj, czy lubią śpiewać i słuchać muzyki. Każde dziecko może podzielić się swoją ulubioną piosenką lub melodią. – Wprowadź maskotkę „Pana Nutkę” jako towarzysza zajęć, który pokaże dzieciom różne dźwięki.
Zabawa ruchowa z piosenką „Głowa, ramiona, kolana, pięty”
– Włącz prostą piosenkę i zaproś dzieci do naśladowania ruchów. Piosenka ta pomaga koordynować ruchy ciała i rytm. – Dzieci powtarzają ruchy w coraz szybszym tempie, co sprawia, że zabawa jest bardziej dynamiczna i angażująca.
Eksploracja dźwięków instrumentów
– Rozdaj dzieciom różne instrumenty, np. tamburyn, marakasy, bębenek. Dzieci mają okazję poczuć dźwięki każdego instrumentu i dowiedzieć się, jak wydobyć z niego dźwięk. – Zabawa „Kto gra?” – dzieci zamykają oczy, a jedno z nich gra na instrumencie. Pozostałe muszą zgadnąć, jaki instrument wydał dźwięk.
Zabawa taneczna – „Tańczące nutki”
– Włącz różne gatunki muzyki, np. klasyczną, dziecięcą, rytmiczną. Dzieci tańczą, wyrażając muzykę swoim ciałem, np. unoszą ręce jak liście na wietrze lub skaczą jak piłeczki. – Zabawa rozwija wyobraźnię i uczy wyrażania emocji przez ruch.
Zakończenie – „Krąg muzyczny”
– Usiądźcie w kole i zaśpiewajcie piosenkę na pożegnanie, np. „Do widzenia, Panie Nutko”. Każde dziecko dostaje pieczątkę lub naklejkę w kształcie nutki na znak zakończenia zajęć.
Zajęcia muzyczne dla 5 latków mogą obejmować nieco bardziej zaawansowane zabawy rytmiczne i aktywności, które rozwijają zdolności wokalne i muzyczne przedszkolaków. Oto scenariusz zajęć muzycznych dla starszych dzieci:
Wprowadzenie do zajęć i krótka rozmowa o muzyce
– Wprowadzenie w formie rozmowy – zapytaj dzieci, co lubią w muzyce i czy znają jakieś instrumenty. Omówcie różne dźwięki, np. cichy i głośny, szybki i wolny. – Przedstaw przyjaciela zajęć – „Pana Melodię”, który pomoże dzieciom odkryć świat muzyki.
Ćwiczenia rytmiczne – „Klaskanie i stukanie”
– Dzieci uczą się prostych rytmów poprzez klaskanie, tupanie i stukanie. Możesz poprosić o powtórzenie rytmu, który pokazujesz, lub o improwizację w rytm prostych piosenek. – Dzieci mają okazję rozwinąć poczucie rytmu i zdolność do koordynacji ruchów.
Nauka piosenki „Jedzie pociąg z daleka”
– Wspólnie uczcie się piosenki, a dzieci tworzą pociąg, trzymając się za ramiona i poruszając się po sali. Zatrzymują się, gdy melodia zwalnia, i ruszają, gdy melodia przyspiesza. – Zabawa rozwija zdolności wokalne i pozwala dzieciom uczyć się reagowania na zmianę tempa muzyki.
Gra na instrumentach – „Orkiestra”
– Dzieci tworzą orkiestrę, gdzie każde dostaje instrument, np. bębenek, trójkąt, dzwonki. Prowadzący pokazuje, kiedy grać cicho, a kiedy głośno, oraz wprowadza elementy improwizacji. – Dzieci uczą się rozpoznawania głośności i dopasowywania do rytmu grupy.
Zakończenie – „Muzyczne pożegnanie”
– Podsumowanie zajęć w formie krótkiego koncertu. Każde dziecko gra na wybranym instrumencie lub śpiewa fragment piosenki, którą nauczyło się na zajęciach. – Dzieci żegnają się z Panem Melodią, a każdy otrzymuje symboliczne dyplomy „Małego Muzyka”.
Zajęcia umuzykalniające w przedszkolu mogą przyjmować różne formy, które wprowadzają dzieci w świat dźwięków i rytmów. Oto kilka pomysłów, które można wpleść w codzienne aktywności przedszkolne:
Zabawa „Rytmiczne echo” – dzieci powtarzają rytm pokazany przez nauczyciela, który można wyklaskać lub wybić na instrumencie.
„Muzyczna przygoda” – włączaj różne gatunki muzyki i zachęcaj dzieci do ruchu w rytm melodii. Możesz stworzyć historyjkę, np. że dzieci są zwierzątkami na przygodzie w lesie.
Instrumenty DIY – zróbcie instrumenty z codziennych materiałów, np. bębenki z puszek, grzechotki z butelek po wodzie. Dzieci mogą je ozdobić i zagrać na nich w rytm muzyki.
Improwizacja wokalna – zachęć dzieci do wymyślania prostych rymowanek lub melodii, co rozwija ich kreatywność i poczucie rytmu.
Scenariusz zajęć muzycznych w przedszkolu dla 3 latków i 5 latków daje dzieciom niepowtarzalną szansę na rozwijanie swoich zdolności muzycznych i rytmicznych. Dzięki prostym zabawom muzycznym i aktywnościom umuzykalniającym, maluchy uczą się słuchania, powtarzania rytmów i wyrażania emocji przez ruch i dźwięk. Przedszkolaki chętnie uczestniczą w zajęciach, które łączą muzykę z ruchem i zabawą, i z radością odkrywają świat dźwięków, melodii i instrumentów.
Matematyka w przedszkolu to doskonała okazja, aby poprzez zabawę rozwijać u dzieci umiejętności logicznego myślenia, liczenia oraz rozpoznawania kształtów i wzorów. Zajęcia matematyczne dla 5-latków powinny być pełne ciekawych aktywności, które przyciągną ich uwagę i wprowadzą w świat liczb i prostych operacji matematycznych. W artykule znajdziesz gotowy scenariusz oraz pomysły na zabawy matematyczne, które sprawią, że dzieci z radością odkryją podstawy matematyki.
Oto propozycja scenariusza zajęć matematycznych dla 5-latków, który wprowadza dzieci w świat liczb i podstawowych pojęć matematycznych:
Powitanie i wprowadzenie w temat
– Zacznij zajęcia krótką rozmową o liczbach. Zapytaj dzieci, jakie liczby znają, ile mają palców, czy potrafią policzyć swoje zabawki. – Wprowadź maskotkę, np. „Małego Matematyka”, który będzie towarzyszył im podczas zajęć i pomagał w liczeniu.
Liczenie na palcach i przedmiotach
– Rozdaj dzieciom kolorowe klocki lub guziki. Zadanie polega na policzeniu przedmiotów na swoim stoliku, a następnie nazywaniu wyników, np. „Mam trzy guziki!”. – Możesz dodać zadanie, w którym dzieci liczą na palcach i pokazują swoje liczby kolegom.
Zabawa ruchowa „Skoczna Matematyka”
– Na podłodze połóż karty z liczbami od 1 do 10. Zadaniem dzieci jest skakanie na poszczególne liczby i wykrzykiwanie ich nazw. – Następnie dzieci mogą skakać na podwójne liczby lub dodawać i odejmować liczby, np. „Skaczemy na 5 i 3, a teraz dodajemy, czyli skaczemy na 8!”.
Ćwiczenie kształtów i kolorów – „Matematyczne rybki”
– Przygotuj rybki z papieru w różnych kształtach (koła, kwadraty, trójkąty) i kolorach. Dzieci łowią rybki za pomocą papierowych „wędek” i układają według koloru lub kształtu. – Omówienie wyników: jakie rybki udało się złowić, ile było czerwonych, a ile trójkątnych? Dzięki temu dzieci uczą się rozpoznawania kształtów i kolorów.
Podsumowanie i nagrody
– Na zakończenie zajęć każde dziecko może otrzymać „Certyfikat Małego Matematyka” oraz drobne nagrody, np. naklejki lub ołówki. W ten sposób dzieci poczują się docenione za swoją pracę i będą bardziej zmotywowane do dalszego poznawania matematyki.
Aby zajęcia matematyczne były ciekawe i angażujące, warto włączyć różnorodne zabawy, które zachęcą dzieci do samodzielnego myślenia. Oto kilka pomysłów na zabawy matematyczne, które możesz wykorzystać podczas zajęć:
Zabawa „Magiczne liczby” – na stolikach rozłóż karty z różnymi liczbami. Zadaniem dzieci jest odnalezienie określonych liczb i przypisanie im odpowiedniej liczby klocków. To prosta, ale bardzo skuteczna metoda na utrwalenie liczb.
Gra „Kółko i krzyżyk” na liczbach – klasyczna gra w wersji matematycznej, gdzie zamiast krzyżyków i kółek dzieci wpisują kolejne liczby lub używają kolorowych pionków z liczbami.
Zabawa „Matematyczny skarb” – w sali ukryj kartki z zadaniami matematycznymi. Dzieci szukają ich i rozwiązują, by zdobyć „skarb” – np. kolejną wskazówkę prowadzącą do ukrytej niespodzianki.
Oto kilka dodatkowych pomysłów na zajęcia matematyczne dla 5-latków, które sprawią, że dzieci polubią matematykę i nauczą się poprzez zabawę:
Zabawa w sklep
– Przygotuj kącik z przedmiotami (np. zabawkami lub przyborami szkolnymi) i zabawne pieniążki. Dzieci mogą „kupować” przedmioty, licząc swoje pieniądze i ucząc się dodawania i odejmowania. – Można też zaprosić dzieci do liczenia przedmiotów i przypisywania im odpowiednich wartości liczbowych.
Zabawa w układanie liczbowych puzzli
– Przygotuj puzzle z cyframi i obrazkami odpowiadającymi danej liczbie. Zadaniem dzieci jest dopasowanie puzzli do siebie, co rozwija zarówno liczenie, jak i koordynację wzrokowo-ruchową.
„Matematyczne bingo”
– Przygotuj karty bingo z liczbami. Dzieci losują liczby z woreczka i zakrywają odpowiednie pola na swoich kartach. Zwycięzca to osoba, która jako pierwsza zakryje wszystkie liczby.
„Matematyczny tor przeszkód”
– Stwórz tor przeszkód, na którym na każdym etapie dzieci muszą wykonać zadanie matematyczne, np. policzyć kroki, odszukać odpowiednią liczbę czy dodać dwa elementy.
Zajęcia matematyczne w przedszkolu dla 5-latków powinny być angażujące i pełne ciekawych zabaw. Dzięki różnorodnym scenariuszom i pomysłom na zabawy matematyczne, dzieci rozwijają swoje umiejętności w naturalny sposób i przygotowują się do bardziej zaawansowanych zadań w przyszłości. Poprzez zabawę z liczbami, kształtami i kolorami, przedszkolaki uczą się myśleć logicznie, bawić się matematyką i dostrzegać jej obecność w codziennym życiu.